Sumplia avautuu yleisölle

Sumplia Workshop Oy:n nettisivut on nyt avattu. Näillä sivuilla on tarkoitus seurata rakentamisen laadusta kertovaa uutisointia, esitellä rakennusalaan liittyviä mielenkiintoisimpia tieteellisiä julkaisuja sekä tietysti antaa tietoa Sumpliasta yrityksenä.

Rakennusalalla kymmenkunta vuotta työskennelleenä tulin tutkimusprojektiani aloitellessa tehneeksi sellaisen havainnon, että netistä tai muistakaan medioista on vaikeaa löytää asiantuntijoiden kirjoituksia rakennusalasta ja sen kehittämisestä. Tästä syystä päätin sisällyttää yritykseni nettisivuihin osion, jonka tarkoituksena on antaa kiinteistö- ja rakennusalan ammattilaisille ja asiakkaille kootusti tietoa alan kehitysaskeleista ja kehitystarpeista rakentamistalouden tutkijan analyyttisella otteella ruodittuna. Etenkin valtamedioissa käyty keskustelu rakentamisen laadusta menee liian usein osapuolten väliksi syyttelyksi, ja liian harvoin esitetään ajatuksia siitä, miten asetelmaa voitaisiin muuttaa, jotta koko ala menisi eteenpäin ja kaikki – etenkin asiakkaat hyötyisivät.

Asiakkuusajattelu ja siihen liittyvät näkökulmat tulevat varmasti olemaan yksi eniten blogikirjoituksissani käsiteltävistä asioista. Siirtymisestä tuotantolähtöisyydestä palvelulähtöisyyteen on puhuttu ja kirjoitettu melkoisesti, mutta silti käytännön sovelluksia ja esimerkkejä tulee vastaan melko harvoin. Eräs asian pohtimisen arvoinen piirre on, kuinka syvälle pitää uusien ajatusten mennä, jotta todellista muutosta voi tapahtua. Jos ajatellaan esimerkiksi pelkästään rakennusalan terminologiaa, niin sanaa asiakas ei juuri käytetä. Asiakkaan rooli on olla tilaaja urakalle, ja tämä näkyy niin asenteissa kuin sopimusteksteissäkin. Vastaavasti lähes ainoina yhteismitallistavana tunnuslukuna tiloille ja rakennuksille käytetään neliöhintaa ja kuutiohintaa, vaikka todellisuudessa asiakas ei voi ostaa tai vuokrata tasan tarpeensa mukaista määrä rakennusneliöitä saatikka –kuutioita, ja kilpailuttaa näistä yhteismitallista halvinta tarjousta. Todellisuudessa nämä ovat tuotannon tunnuslukuja, jotka ovat näennäisesti käännetty palvelemaan asiakasnäkökulmaa. Kyse ei siis ole ihan pintaraapaisusta, mutta näistä aiheista siis lisää tuonnempana.

Toivottavasti blogin ruodinnat herättävät kiinnostusta ja innostavat muitakin keskustelemaan erilaisista aiheista ja ideoista, joilla kiinteistö- ja rakennusalaa voitaisiin viedä yhdessä eteenpäin. Toivotan siis erittäin tervetulleiksi kaikki ideat, kommentit ja palautteen, olkaa hyvä ja osallistukaa!

Jussi Savolainen

Tutkija ja Yrittäjä

2 Thoughts on “Sumplia avautuu yleisölle

  1. Moro, Jussi !!
    Yksi asia jota voisit jossakin välissä käsitellä on myös miten myyjän pitäisi toimia silloin, kun asiakas ei selvästikkään tiedä mitä hän on oikeasti tilaamassa / ostamassa. Rakennuspuoli ei tosin ihan huonoimmasta päästä tässä kohtaa ole verraten ohjelmisto kaupan suhteen.

    Tuotantolähtöisyydestä palvelulähtöisyyteen siirtymisessä tarvitsee tarkkaan miettiä koko prosessia tarpeesta suunnitteluun ja toteutukseen. Toivottavasti tulevaisuudessa ei ole utopistista ajatella toteuttajan / urakoitsijan keskustelevan suunnittelijan ja tilaajan kanssa jo suunnitteluvaiheessa.

    T: Erkka !

    • Jussi Savolainen on 29.10.2014 at 17:47 said:

      Kiitos Erkka kommentista! Näiden asioiden parissa todellakin on tarkoitus työskennellä ajatuksella ”otetaan mystiikka pois tekniikasta”. Tällöin toivottavasti jokainen osapuoli tietää paremmin mitä on tekemässä.

Post Navigation